[EcInfCom]   New | Contents | Home | OGU Home


「『通信・放送インフラ』供給における独占と公平・公正競争」(論文)、『大阪学院大学経済論集』 19巻1号、2005年6月、pp.1-42。

[概要]

 古く戦前・戦中の通信・放送は、政府活動の一部であった。戦後において通信・放送事業が政府から独立し、それぞれNTT(公社)・NHKによって両サービスが供給されたが、依然として政府規制と保護の下に置かれていた。放送においては、1950年代から民放が発足した。また通信分野は1980年代になって自由化され、新事業者(NCC)が参入し、1990年代のインターネット成長にともなって通信と放送の融合に向かう動きも見られるようになった。
  しかしながら2000年代に入った現在でもなお、通信・放送両部門において旧来の事業者による「インフラ独占」が残っている。その結果、外部からの参入が拒まれ、あるいは新規事業者が既存事業者と同じ土俵・共通ルールで競争することができず、両産業の成長と融合を阻害している。つまり、通信と放送の融合にはまだ障害が残っており、その実現には、消費者の利益を目的とする新たな政策措置が必要である。具体的には、通信・放送両産業において、独占要因を持つインフラ供給と、市場競争に適するサービス供給を分離し、その上でそれぞれの特色に適する公平・公正な競争環境を実現するための政策措置、すなわち通信・放送サービス供給の「上下分離(垂直分離)」が必要と考える。本稿の目的はこれらの点を明らかにすることである。

[キーワード]

 通信・放送の融合、通信・放送インフラ、独占、公平・公正競争、上下階層構造、レイヤー構造、上部サービス、インフラ独占、垂直統合、内部補助、競争阻害、上下分離、均衡価格、価格需要供給、公開供給レイヤー、インフラ供給公社

[全文]

  [PDF:119KB] [DOC: 367KB]

[英文概要・キーワード]

Outline :

Telecommunications and broadcasting in Japan during the prewar period were run, in effect, by the government. After the war, NTT (Nippon Telegraph and Telecommunications) public Corporation and NHK (Japanese Broadcasting Society) were created for telecommunications and broadcasting, respectively, as public entities to be operated independently of the government. In reality, however, both NTT and NHK were strongly regulated (and also protected) by the government. In the 1950’s, commercial broadcasting was introduced in Japan; in the 1980’s, new common carriers (NCC’s) were allowed to enter into the telecommunications market of Japan to end the monopoly by NTT. Further in the 1990’s, rapid growth of the Internet initiated the convergence of telecommunications and broadcasting sectors in Japan.

In 2005, however, we still have monopolies with some activities in the telecommunications and broadcasting sectors; monopoly in the supply of infrastructure services is one of the most important. Because of this, new entries are often blocked, and fair competition between incumbents and newcomers is not always realized; the growth of these sectors has been slowed down consequently. In other words, there still exist serious impediments to the convergence of telecommunications and broadcasting; public policies for promoting competition in telecommunications and broadcasting for the benefit of consumers is called for. In particular, it is desirable first to separate, structurally or in accounting, the supply of monopolistic infrastructure services from the supply of other competitive services, and then to arrange an environment to each of them fitting to its characteristics. In short, we need to bring in “vertical separation” of each of telecommunications and broadcasting sectors into monopolistic and competitive entities; fair competition in level-playing field may then be realized in each of the vertically separated activities.
The objective of this paper is to clarify what is stated above in more detail.

Keywords:

Convergence of telecommunications and broadcasting, Infrastructure in telecommunications and broadcasting, Monopoly, Fair competition, Competition in level-praying field, Layers structure, Upper-layer services, Vertical integration, Vertical separation, Internal cross subsidization, Equilibrium price, Monopoly front, Public corporation for infrastructure supply.

[その他]

研究成果インデックスへ戻る


Top of Page | New | Contents | Home | OGU Home

Hajime Oniki
ECON, OGU
08/2905
HTML4.0